2 januari 2024

Ook in havenstad Rotterdam heeft het kolonialisme veel sporen nagelaten en dit is nu te zien in het Rotterdamse Wereldmuseum. Zo is op het schilderij Een suikermolen (ca. 1660) van Frans Post (1612-80), in het bezit van Museum Boijmans Van Beuningen, een Braziliaanse suikerplantage sereen vastgelegd, alsof er geen tot slaaf gemaakten in wrede omstandigheden werkzaam waren. Of neem de kleurrijke menukaarten (1939) van het Rotterdamse scheepvaartbedrijf Lloyd voor eersteklasreizigers richting Indonesië, met daarop Indonesische taferelen op exotische manier afgebeeld. De voorwerpen laten de hooghartige Nederlandse handelsblik zien richting de kolonies.
Dat perspectief werkt ook nu nog door, zoals blijkt uit de portretfoto’s van getroffen gezinnen door de toeslagenaffaire in de serie Weggecijferd. Teruggevochten (2022) van Bert Teunissen. Juist in Rotterdam, waar veel mensen met een migratieachtergrond wonen, zijn de gevolgen van het racisme in deze affaire nog steeds tastbaar. De tentoonstelling probeert publiek van alle leeftijden te bereiken. Zo is er voor kinderen een ruimte met kussens om het prentenboek Op de rug van Bigi Kayman van de Surinaamse Henna Goudzand Nahar te lezen over slavernij in Suriname.

Zaaloverzicht, foto: Aad Hoogendoorn
Zaaloverzicht, foto: Aad Hoogendoorn