6 februari 2024

In de tentoonstelling ‘Cosmic Realism’ in Eye Filmmuseum kijk je vanuit het perspectief van zee en wind, of nog vreemder, vanuit het kijkpunt van vissen. De antropologen Véréna Paravel en Lucien Castaing-Taylor maken films die zich op de rand van een documentaire en kunst bevinden. Dit zie je duidelijk in de film Leviathan (2012), een film die zich afspeelt op een Amerikaanse vissersboot bij New Bedford. De filmmakers maken gebruik van een niet-menselijk perspectief. Met behulp van kleine camera’s, bevestigd aan de boot en in de lucht gegooid, creëren ze vervreemdende, schokkerige beelden, waarin je het harde vissersleven zelfs vanuit het oogpunt van de vissen en vogels ziet.
Dit niet-menselijke perspectief zie je ook in de filminstallatie De Humani Corporis Fabrica (2022). Deze film is te zien op verschillende schermen tegelijkertijd, verspreid over de zaal en neemt je mee in het ziekenhuis, waarbij de camera niets ongezien laat. Van gesprekken tussen artsen dringt de camera door tot in de operatiezaal en met af en toe wat onsmakelijkere beelden zelfs tot in het menselijk lichaam. De zeven filminstallaties in de tentoonstelling vormen samen een duizelingwekkende, bijzondere ervaring waarbij een verscheidenheid aan onderwerpen aan bod komt.

Verena Paravel & Lucien Castaing-Taylor, ‘Leviathan’, 2012