4 maart 2025

De bourgeoisie flaneert door de straten, terwijl paard-en-wagen in hoog tempo voorbijrazen. Op stadsgezichten zoals Pierre-Auguste Renoirs Le pont neuf (1872) en de drie schilderijen die Claude Monet in 1867 vanaf het balkon van het Louvre maakte, lijkt de drukte van de stad Parijs tot stilstand te komen. Deze kunstenaars leggen de stad vast in een tijd dat er veel verandert. In de negentiende eeuw wordt de middeleeuwse stad onder leiding van stedenbouwkundige Haussmann afgebroken en omgevormd tot een moderne metropool vol parken en pleinen. In de tentoonstelling ‘Nieuw Parijs – Van Monet tot Morisot’ toont Kunstmuseum Den Haag hoe deze vernieuwde stad een broedplaats werd voor het impressionisme. Aan de hand van 65 schilderijen, waaronder indrukwekkende bruiklenen, komt het Parijs van toen weer tot leven. Ook de keerzijde van die snelle veranderingen komt aan bod. Terwijl de welgestelde burgers volop genoten van de stedelijke vooruitgang, leidden de veranderingen bij de arbeidersklasse tot groeiende onvrede. De tentoonstelling werpt met een groot aantal (spot)prenten en foto’s licht op de sociale ongelijkheden binnen het moderne Parijs.

Zaaloverzicht ‘Nieuw Parijs – Van Monet tot Morisot’, foto: Aad Hoogendoorn
Zaaloverzicht ‘Nieuw Parijs – Van Monet tot Morisot’, foto: Aad Hoogendoorn