14 november 2023

Zodra je de tentoonstelling ‘Kiss My Soul’ in het Dordrechts Museum binnenwandelt, kom je terecht in een zachte wereld vol kleurige liefde in allerlei vormen. Dat begint al met het grote olieverfschilderij Bodyscape (2019) van Hadassah Emmerich waarin organische vrouwelijke vormen en botanische elementen samenvallen. Ook de sculptuur The Model (2021) van Vera Gulikers met de lange, aaibare, vilten ledematen in pastelkleuren is moeilijk te weerstaan.
In de tentoonstelling, waarin grotendeels werk van vrouwelijke kunstenaars wordt tentoongesteld, spat de liefde ervan af met zowel schilderkunst als glas, licht, textiel en andere materialen. Dertig hedendaagse kunstenaars leiden je door het landschap van de liefde en belichten onderwerpen als familieliefde, erotische liefde en heilige liefde, maar benoemen ook de pijnlijke kant van liefde. Dit laatste thema komt bijvoorbeeld aan bod in de video-installatie The House That My Father Built (2010) van de Nederlands-Irakese Sadik Kwaish Alfraji, waarin hij uitdrukt hoe hij zijn overleden vader mist. In 1999 vluchtte hij uit Irak en het verlies van zijn identiteit komt vaak terug in zijn melancholische animaties. De variatie in de tentoonstelling is geïnspireerd op het werk De hemelse en aardse liefde (1850) van Ary Scheffer uit de collectie van het museum. Dit romantische schilderij verbeeldt zowel de aardse, sensuele als de hemelse, filosofische Venus, van oudsher de godin van de liefde.

Tanja Ritterbex, ‘Frida en Tanja in het atelier’, 2022, collectie Dordrechts Museum
Vera Gulikers, ‘The Model (Hush and Hurl)’, 2021, collectie AkzoNobel Art Foundation, foto: Peter Cox