22 april 2025
Wat doet technologie met het mens-zijn? En hoe gaat Japan om met haar traumatische oorlogsverleden? Het zijn geen opbeurende vragen. In de tentoonstelling ‘Theaters of life’ onderzoekt Meiro Koizumi (1976) deze aangrijpende thema’s met indrukwekkend werk. (Video-)installaties, tekeningen, sculpturen, virtual reality en kunstmatige intelligentie: de solotentoonstelling van de hedendaagse Japanse kunstenaar heeft het allemaal.
Het meest ontzagwekkende werk is zonder twijfel ‘The angels of testimony’ (2019). Deze video-installatie legt de monsterlijke gruwelijkheden tegen het Chinese volk tijdens de Tweede Chinees-Japanse Oorlog op een rauwe en persoonlijke manier bloot. De banken voor de schermen zitten ongemakkelijk comfortabel voor wat zich daar afspeelt. De 99-jarige oorlogsveteraan Hajime Kondo wordt geïnterviewd over de oorlogsmisdaden waarvan hij getuige was – en deels zelf schuldig aan was. Hij gebaart, hapert en breekt. Ondertussen echoën Japanse jongeren zijn woorden: fluisterend, huilend of schreeuwend. Het komt hard aan. Gelukkig wacht aan het einde van de tentoonstelling een hoopvolle afsluiter: het zinderende virtual reality-werk Prometheus the fire-bringer (2023). Met een VR-bril op wordt de bezoeker in een alternatieve toekomst gezogen, een wereld waarin biotechnologie en mens samensmelten. Een welkome verademing na een confrontatie met een zwaarmoedig mens- en toekomstbeeld.

