19 maart 2024

Zelfs op een rustige dag in Museum de Fundatie ben je niet alleen. In een zaal op de begane grond word je omringd door mensen. De wanden hangen vol met portretten uit de museumcollectie. Door het houten blok in het midden, een kunstwerk van Richard Hutten met 390 lachende portretfoto’s, valt pas op hoe serieus de portretten aan de muur zijn. Hutten is een van de vijf kunstenaars die De Fundatie heeft uitgenodigd om de museumcollectie te onderzoeken en aan te vullen met nieuw werk. De uitkomsten worden nu getoond in de tentoonstelling ‘Remix’.
Waar de toon op de begane grond speels en humoristisch is, worden de presentaties kritischer en conceptueler zodra je naar boven gaat. Zo brengt Aram Lee de schelpen uit een stilleven van Willem Kalf tot leven via geluiden en beelden, waarmee ze aandacht vraagt voor hun natuurlijke kracht. En Kent Chan laat met een film en Afrikaanse, Aziatische en Zuid-Amerikaanse beelden zien hoe het steriele museale klimaat contrasteert met hun ‘vorig leven’ in de tropen.
Door de vijf diverse presentaties kan ‘Remix’ soms wat onsamenhangend aanvoelen. Maar als je de tijd neemt, ontdek je hoe rijk de collectie van De Fundatie eigenlijk is. In ‘Remix’ ben je niet alleen omringd door mensen, maar ook door geluiden, beelden en objecten.

Richard Hutten, ‘Atlas’, 2024, foto: Peter Tijhuis
Kent Chan, ‘Shivers’, 2024, foto: Peter Tijhuis