18 juni 2024

Het smeulende stuk ijzer op Gabriël Metsu’s De wapensmid (1650-1660) straalt een haast voelbare hitte af. Het is misschien wel de meest treffende verbeelding van de relatie tussen mens en vuur in de tentoonstelling ‘Hete Vuren’ in Museum Gouda. In gedimde ruimtes komen verschillende aspecten van vuur binnen de kunstgeschiedenis aan bod. Zo is de vernietigende kracht van vuur te zien op schilderijen van zeeslagen, en is op afbeeldingen van onschuldige keukenmeiden met olielampen, ook wel ‘snotneuzen’ genoemd, vuur juist een lichtbron. De uitgedoofde fakkel op Bartholomeus van der Helsts Doodsbed van een kind (1645) laat zien dat vuur ook symbolisch geïnterpreteerd kan worden. De 33 schilderijen afkomstig uit het Rijksmuseum vormen de hoofdmoot van de tentoonstelling. Eerder waren deze al te zien in verschillende andere stadsmusea en na afloop reizen ze door naar het Limburgs Museum in Venlo. De aanvullende kunstwerken uit de collectie van Museum Gouda geven deze reizende tentoonstelling een eigen draai – knisperend en gloeiend.

Zaaloverzicht ‘Hete Vuren’, foto: Fred Ernst