3 december 2024

In haar honderdste sterfjaar toont Escher in Het Paleis (Den Haag) met de tentoonstelling ‘Julie de Graag’ ruim dertig prenten van graficus Julie de Graag (1877-1924) naast het werk van Maurits Escher (1898-1972). Beide kunstenaars deelden een grote liefde voor de natuur en verbeeldden die op hun eigen wijze in grafiek. Waar Escher is uitgegroeid tot een wereldberoemde meester, is De Graag vooral gewaardeerd onder kenners. Wat de vergelijking in deze tentoonstelling zo interessant maakt, is dat op het moment dat De Graag haar eigen stijl al had ontwikkeld, haar ruim twintig jaar jongere tijdgenoot Escher aan het begin van zijn carrière stond. Toch zouden we voor sommige werken van De Graag, zoals ‘Kalenderblad november (zonnebloem)’ (1917), kunnen zeggen dat ze, doordat de nadruk ligt op de optische illusie van de honingraatachtige structuur in het hart van de bloem, Escher-achtiger zijn dan het werk van Escher zelf. De tentoonstelling nodigt niet alleen uit tot het ontdekken van het werk van de onbekendere De Graag, maar ook tot het herontdekken van Eschers befaamde werk.

Lees verder in Museumtijdschrift #8 voor een portret van graficus Julie de Graag.

Julie de Graag, ‘Kalenderblad november (zonnebloem)’, 1917
Zaaloverzicht ‘Julie de Graag’, foto: Gerrit Schreurs