22 augustus 2023
‘Pour mes beaux yeux’, de zin hangt boven een serie fotogrammen, afdrukken gemaakt van objecten zoals glas en een meetlint die geplaatst worden op lichtgevoelig papier. De serie maakte deel uit van het Belgische avant-gardetijdschrift ‘Variétés’ dat van 1928 tot 1930 uitkwam. Bekende fotografen als Germaine Krull, Man Ray, Berenice Abbott en László Moholy-Nagy werkten mee aan het tijdschrift, een speelplaats voor nieuwe ideeën in de fotografie.
Het tijdschrift vormt in de tentoonstelling ‘Variétés – Fotografie en avant-garde’ in Huis Marseille het middelpunt en de pagina’s ervan worden op grote schaal getoond. Het lettertype komt terug op de muren, de advertenties dwalen door het museum als je de trap oploopt en dichtregels sieren het werk van de fotografen, van wie originele foto’s te zien zijn. De poëtische samenstelling is in lijn met hoe het tijdschrift destijds werd vormgegeven, waarbij tekst en beeld werden gecombineerd als artistiek experiment.
Het is moeilijk je voor te stellen hoe revolutionair de beelden eind jaren twintig waren – met hun vogelperspectief, afgeknipte kadering en collagebewerking – maar de film van rondzoevende automobielen en een moderniserend Europa in aanbouw helpen je herinneren aan de innovaties uit die tijd. De tentoonstelling is inderdaad gemaakt ‘voor je mooie ogen’ en geeft daarnaast een bepalend moment weer uit de geschiedenis van de fotografie.
