20 juni 2023

Het is een wel héél brede waaier aan verhalen die de verstilde gangen van de voormalige priorij op Buitenplaats Doornburgh tot leven brengen. Van wintisymboliek en Irakese vluchtelingen tot de uittocht van Mozes uit Egypte, in de tentoonstelling Exodus verbeelden 28 kunstenaars hun hedendaagse kijk op thema’s die verwant zijn aan dit Bijbelboek. Indrukwekkend is The Weather Forecast, een video-installatie van Roosje Verschoor die de bezoeker overspoelt met beelden van water. De videocollage wisselt elke paar seconden tussen beelden van een feestende mensenmassa op de Gay Parade via een tsunami naar een decadent golfslagbad tot een tsunami en dan weer het drama van bootvluchtelingen in nood.
Een paar meter verderop bieden de Root Panels van Esther Hoogendijk juist ruimte voor vertraging en focus. Op twee monumentale roze panelen van hergebruikt papier bracht de kunstenaar talloze zaden en kiemen aan die zich langzaam maar zeker een weg banen door de brei van papier, op zoek naar vrijheid.
Naast politiek en natuur is ook het thema spiritualiteit hier alomtegenwoordig. Marieke Ploeg voegt daar nog de term ‘sociaal-sculptuur’ aan toe met haar lange stoet aan stenen poppetjes in de kloostergang. Ze verwijzen naar Asjera, de godin die in het oude Kanaän werd vereerd als echtgenote van Jahweh maar taboe werd verklaard door monotheïstische religies. Samen met bezoekers maakt Ploeg de figurines, waarbij gesprekken ontstaan over geloof, seksualiteit en feminisme.
En zo fladdert de tentoonstelling vele kanten op, met telkens een uitstapje naar een specifieke geschiedenis, identiteit of visie. Wie behoefte heeft aan verdieping, kan uitstekend terecht bij de zesdelige podcastreeks die stilstaat bij enkele werken op de tentoonstelling.

Zaaloverzicht met ‘Asjera’s terugkeer’ (2023-heden) van Marieke Ploeg
Zaaloverzicht met links de ‘Root Panels’ (2022-23) van Esther Hoogendijk en rechts ‘Not Leave but Remain’ (2022) van Szu-Han Lin, foto: Lize Kraan