9 januari 2025

Met: de verstilde schilderkunst van Jan Mankes, romantische stadsgezichten van Parijs en Samuel van Hoogstraten, Rembrandts meest ambitieuze leerling. En Museumtijdschrift had een bijzonder gesprek met de Brits-Palestijnse grootheid Mona Hatoum.

Het is onmiskenbaar een van de hoogtepunten van dit voorjaar: de dubbeltentoonstelling in Museum Arnhem en Museum Belvédère in Heerenveen-Oranjewoud over het dromerige werk van Jan Mankes. De kunstenaar overleed op dertigjarige leeftijd, maar liet een indrukwekkend oeuvre na van veelal ‘breekbare, bijna doorzichtige schilderijen, geregeld niet groter dan een A4’tje’. 25 januari opent dit overzicht, u leest er alvast alles over in Museumtijdschrift.

Terwijl de opkomst van het impressionisme vorig jaar in diverse musea werd gevierd, voegt Kunstmuseum Den Haag dit voorjaar een nieuw hoofdstuk toe. In Den Haag is aan de hand van prachtige stadsgezichten van Claude Monet en anderen te zien hoezeer de impressionistische schilders het nieuwe mondaine leven omarmden en en passant verantwoordelijk zijn voor het mythische, romantische beeld van Parijs.

Samuel van Hoogstraten was een van Rembrandts meest ambitieuze leerlingen en assistenten. Met razendknappe schilderijen vol optische illusies maakte hij furore in een groot deel van Europa. Toch is zijn werk enigszins onderbelicht gebleven, reden voor Museum Rembrandthuis in Amsterdam om zijn werk in de schijnwerpers te zetten.

De Brits-Palestijnse Mona Hatoum is een sterkunstenaar, met exposities over de hele wereld. Kunsthal Kade in Amersfoort strikte Hatoum voor een overzicht, Museumtijdschrift mocht haar interviewen. In haar beelden, installaties en videowerken snijdt zij even persoonlijke als universele thema’s aan over ontworteling, heimwee, kwetsbaarheid en veerkracht.

Dit en veel meer, waaronder onze tentoonstellingstips en Reinier Lucassen in de rubriek ‘dag uit het leven’, leest u in het eerste nummer van Museumtijdschrift van 2025. Nu te koop in onze webshop.