18 juli 2023

In de tentoonstelling Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven, in Museum Prinsenhof Delft, komt het werk van Jan Schoonhoven tot leven door middel van de foto’s van de Duitse fotograaf Lothar Wolleh. Het is een leven vol ritme, zo blijkt niet alleen uit zijn regelmatige reliëfs maar ook uit zijn liefde voor jazz en baan als postbode voor de PTT. Lothar Wolleh bevond zich in de jaren zeventig in Europese kunstenaarskringen en legde velen van hen, onder wie Joseph Beuys en René Magritte, vast in iconische zwart-witbeelden. De intieme portretten die hij maakte van Schoonhoven – waarin de kunstenaar aan het werk is, door Delft loopt of grijnzend achter de eettafel is vastgelegd – tonen een tijdsbeeld van de jaren zeventig en de Zero-groep waar Schoonhoven deel van uitmaakte. Naast de foto’s van Wolleh zijn er genoeg reliëfs van Schoonhoven aanwezig om je aan te vergapen, evenals schetsen van zijn werkproces en een documentaire die de moeite waard is om voor te gaan zitten. Wie na het bezoek langs de gracht loopt merkt plots de schoonheid op van het schaduwspel van stoeptegels en bakstenen en ziet hierdoor dat Jan Schoonhoven en de stad Delft onlosmakelijk verbonden waren.

Wie meer bijzonders wil zien in Delft kan naar Radius, een kunstcentrum waar de relatie tussen mens en natuur centraal staat. De tentoonstellingsruimte bevindt zich onder de grond in een oud waterreservoir, waar voorheen twee miljoen liter water huisde. De huidige tentoonstelling De glazen stad, over de vele landbouwkassen in het Westland, toont films, collages en multimedia-installaties. Ze werpen een kritische blik op moderne landbouwtechnieken en laten zien hoe de mens de natuur heeft overgenomen.

Zaaloverzicht met op de achtergrond ‘Kratten-installatie’ (1965, reconstructie 2023) van Jan Schoonhoven, foto: Doris Dhauw
Zaaloverzicht met links video-installatie ‘Seed, Image, Ground’ (2020) van Abelardo Gil-Fournier & Jussi Parikka, foto: Gunnar Meier, © Radius CCA