14 februari 2023

Wie eens wat meer wil leren over de naasten van Vincent van Gogh (1853-90), kan terecht bij de jubileumtentoonstelling Kiezen voor Vincent in het Van Gogh Museum. Aan de hand van tijdlijnen, archiefstukken en een selectie prenten en schilderijen krijgt de familie Van Gogh een historisch eerbetoon. Zo is bij hoge uitzondering de enige bestaande foto van de kunstenaar te bewonderen.
Het antwoord op de vraag waarom Vincent zo beroemd is geworden, is te vinden via een kronkelend pad langs belangrijke gebeurtenissen in de levens van zijn broer Theo en diens vrouw Jo van Gogh-Bonger. De schilder heeft zijn bekendheid immers te danken aan de innige band met zijn broer, die zijn werken verzamelde, en de latere inspanningen van schoonzus Jo. Zij zorgde ervoor dat veel van zijn schilderijen nu over de hele wereld te zien zijn. Het verhaal eindigt bij ‘ingenieur Vincent’, de zoon van Theo en Jo van Gogh. Hij stond aan de basis van het museum dat dit jaar vijftig jaar bestaat. ‘Ingenieur Vincent’ had een voorkeur voor daglicht, maar inmiddels heeft het museum gekozen voor kunstlicht. Als bezoeker krijg je tijdens de tentoonstelling de kans om deze soorten licht met elkaar te vergelijken en zo je eigen voorkeur te bepalen.

Zaaloverzicht ‘Kiezen voor Vincent’