27 maart 2024

De Amerikaanse kunstenaar Richard Serra is op 85-jarige leeftijd overleden. Dit melden diverse media.

Sea Level van Richard Serra, foto: Jordi Huisman

Richard Serra (1938-2024) is vooral bekend van zijn gigantische beeldhouwwerken van cortenstaal. Hij omschreef zichzelf als een kunstenaar die geïnteresseerd is in vormen, niet in afbeeldingen. Zijn abstracte sculpturen van platen staal, recht of gebogen, zijn vaak groot, massief en vragen de bezoeker om zich er lichamelijk toe te verhouden. Het is vaak de bedoeling dat je erlangs of doorheen loopt en bij jezelf nagaat wat dat met je lichaam doet en hoe je de ruimte (of het landschap) anders ervaart.

Serra in Nederland

In Nederland kun je meerdere werken van Richard Serra vinden. Museum Voorlinden in Wassenaar bouwde een speciale zaal (met goede fundering) voor het loodzware Open Ended (2007-08), een sculptuur van 216 ton staal waar je doorheen kunt dwalen. Op het Museumplein in Amsterdam, pal voor het Stedelijk Museum Amsterdam staat het eveneens stalen Sight Point (for Leo Castelli), ontworpen in 1972. En in een park in Zeewolde is het kunstwerk Sea Level (1996) te vinden, onderdeel van de collectie Land Art Flevoland en een van de weinige kunstwerken van Serra in beton. Dit kunstwerk kwam recent in het nieuws, omdat het herbouwd wordt en de studio van Serra daar een miljoen euro aan bijdraagt.

Beeld: Sea Level van Richard Serra, foto: Jordi Huisman