23 oktober 2024
De zesde editie van de Museumtijdschrift Tentoonstellingsprijs is met een grote meerderheid van stemmen gewonnen door ‘Ai Weiwei. In Search of Humanity’, een tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam. Maar liefst 12.000 museumliefhebbers brachten hun stem uit. Zeven vragen aan directeur Marianne Splint over deze publiekserkenning.
Van harte gefeliciteerd. De tentoonstelling van Ai Weiwei was van meet af aan de publieksfavoriet. Bent u blij met deze waardering?
“Heel blij! Het leuke is dat wij zelf ook erg van dit project hielden. Het past helemaal bij waar wij als Kunsthal voor staan. Het gaat om een geweldige internationale kunstenaar met grote werken en grote gebaren, die een breed publiek aanspreken. Daarbij is zijn werk poëtisch en relevant, verbonden met de actualiteit. Het was een feestje om te werken met de kunstenaar en alle samenwerkingspartners. Dat ook het publiek zich uitspreekt en deze tentoonstelling als favoriet kiest, is de kers op de taart.”

Kenmerkend aan deze verkiezing is niet alleen dat het publiek de winnaar kiest, maar ook dat mensen vaak bijzondere motivaties geven. Zoals “Ai Weiwei is niet alleen een kunstenaar maar een strijder tegen onrecht” of “Onder de indruk van de moed en het lef van de kunstenaar”. Wat opvalt: mensen waarderen zowel de kunst als het feit dat het ze aan het denken zet.
“Die betrokkenheid proefden wij ook bij onze bezoekers. Van jong tot oud kwam op deze expositie af. Mensen bleven heel lang in de zalen, soms wel drie uur, anderen kwamen meerdere keren terug. En een groot deel van de bezoekers, dertig procent, was nieuw publiek, dat is echt fantastisch. Ik denk dat juist het samengaan van kunst, actualiteit en moed van de kunstenaar deze tentoonstelling zo populair maakte.”

Jullie maakten de ‘meest volledige overzichtstentoonstelling’ tot nu toe van Ai Weiweis werk. Hoe komt een tentoonstelling met zo’n internationale grootheid eigenlijk tot stand?
“Dan moet ik eerst uitleggen wat de Kunsthal is, wij zijn namelijk officieel geen museum, wij hebben geen eigen collectie. Samenwerking is de basis van wat wij doen. Wij kiezen onze partners zorgvuldig en onderhouden een groot internationaal netwerk. Uit dat netwerk kwam naar voren dat er een fantastische verzameling van Ai Weiweis werk bestond, die niet eerder was getoond. Die hebben we naar Nederland gehaald in samenwerking met een internationale gastcurator waar we vaker mee werken, en met een museum in Wenen. Zo’n samenwerking is cruciaal om het ook financieel mogelijk te maken. Naast Wenen en Rotterdam is de tentoonstelling nergens anders te zien geweest.”
Wat was het lastigste onderdeel van de tentoonstelling?
“Het werk van Ai Weiwei is vaak groot, zwaar, omvangrijk en geregeld ontzettend complex om te installeren. Wij hebben een geweldig team dat niet snel zegt dat iets niet kan. Maar zelfs voor deze mensen was het een ingewikkelde klus, er kwam zoveel techniek bij kijken om alles goed te installeren. En het was veel. Ook in ons grote gebouw was het een puzzel om alles goed te tonen. Uiteindelijk resulteerde dit in een mooi ontwerp waarbij we ervoor kozen om de expositie te maken in onze grootste hal en ook de aangrenzende hal 3 erbij te betrekken.”
Waarop wat deze tentoonstelling betreft bent u het meest trots?
“Dat is absoluut de waardering van de kunstenaar. Ai Weiwei woont tegenwoordig in Portugal en was zelf betrokken bij zowel de aanloop van de tentoonstelling als bij de opbouw. Een bijzonder sympathieke man, maar hij is ook heel goed in zijn werk omdat hij kritisch is. Hij was onder de indruk van de presentatie van zijn werk, dat is een geweldig compliment.”

Niet alleen deze tentoonstelling, maar ook andere tentoonstellingen in de Kunsthal worden goed bezocht. Wat is het geheim van de Kunsthal?
“Wij streven naar hoogwaardige kwaliteit met een laagdrempelige aanpak en een contrastrijke mix. Juist omdat we geen collectie hebben, kunnen we vrij programmeren. Soms hebben we zeven tentoonstellingen tegelijk, van design en mode, van oude meesters tot hedendaagse kunst, van gevestigde namen tot jong talent. Daardoor trekken we een heel breed en divers publiek. Die sandwichformule werkt heel goed, mensen komen hier voor het een en worden verrast door iets anders, telkens opnieuw.
Tot slot: hebt u al een bestemming voor het prijzengeld van € 10.000,-?
“Omdat we de prijs hebben gekregen voor de Ai Weiwei-tentoonstelling lijkt het me mooi om dat bedrag symbolisch terug te geven aan de ‘Ai Weiwei van de toekomst’. Volgend jaar maken we een tentoonstelling met modeontwerper Iris van Herpen, waarbij we ook aanstormend talent willen uitnodigen om werk te tonen en zo mee te liften op de aandacht voor deze publiekslieveling. Ik denk dat we het geld daarvoor gaan gebruiken, om jong gedreven cultureel talent een podium te geven.”
