2 juli 2024
In Nederland is Ron Mueck (1958) vooral bekend van Couple under an Umbrella (2013), de zonnebadende ‘reuzepoppen’ in museum Voorlinden. Deze zomer komen in Wassenaar nog veertien van zijn andere sculpturen bij elkaar, in totaal maar liefst een derde van zijn oeuvre. Muecks vroege werken zijn realistisch en herkenbaar, maar hun bizarre dimensies – piepklein of juist uitvergroot – hebben tegelijkertijd een vervreemdend effect. Wij schrikken misschien van het ruige uiterlijk van de drie meter hoge Wildman (2005). Zijn gespannen spieren, opgetrokken tenen en witte knokkels verraden echter dat hij banger is voor ons dan wij voor hem. Muecks hyperrealistische beelden, waarvoor hij de haartjes handmatig in het siliconen ‘vlees’ stak, vormen een sterk contrast met Mass (2017) en En Garde (Three Dogs) (2023). In deze recentere ensembles keert Mueck zich af van het levensechte. De drie honden bijvoorbeeld, hebben geen nagels, snorharen of vacht, maar zijn monochroom en glad. Muecks spel met schaalvergroting en -verkleining laat toeschouwers nadenken over hun verhouding tot de sculpturen. Foto’s schieten daarbij tekort; oog in oog met de creaties wordt hun impact pas echt voelbaar.

