25 januari 2023

Voor wie het museale jaar vrolijk wil beginnen, is een bezoek aan Museum Rijswijk een absolute aanrader. Kate Jenkins presenteert haar aanstekelijke textielkunst in twee installaties die niet alleen technisch verbluffend knap zijn, maar ook ontwapenend.

Zaaloverzicht ‘Café Kate’ in Museum Rijswijk, foto: Bas Czerwinski

Kate Jenkins (Verenigd Koninkrijk, 1971) deed in 2021 mee aan de Textielbiënnale in Rijswijk, het thema was toen Food for thought. Met een overvolle vitrinekast met gehaakte en gebreide etenswaren met een knipoog won ze de publieksprijs; reden voor het museum om haar nu uit te nodigen voor een solotentoonstelling. Jenkins werd oorspronkelijk opgeleid als textielontwerper en specialiseerde zich in innovatieve brei- en haaktechnieken. Tien jaar lang ontwierp ze breisels en applicaties voor grote modehuizen als Marc Jacobs, Missoni en Ralph Lauren, totdat het ging ‘kriebelen’. Voor haar eigen plezier maakte ze een levensecht, maar gehaakt ontbijtbordje met een compleet Engels ontbijt. Een experiment dat uiteindelijk resulteerde in de serie Comfort Food. Tot haar eigen verbazing vonden haar creaties gretig aftrek: het begin van een nieuwe carrière. Sindsdien breit en haakt ze er lustig op los en maakt ze complete installaties die gebaseerd zijn op een enorme materiaalkennis en een virtuoze techniek. In Brighton exposeerde ze een complete viskraam met de meest uiteenlopende zeebewoners en in Rijswijk combineert ze een ijssalon met de bakkerswinkel die eerder al in Barcelona, Hong Kong en Groot-Brittannië te zien was.

Zaaloverzicht ‘Café Kate’ in Museum Rijswijk, foto: Bas Czerwinski

Overconsumptie
Natuurlijk zijn er kunsthistorische lijnen te trekken naar de pop art en de readymades van het dadaïsme. En ook zou je in deze ‘hoorn van overvloed’ heus wel een verwijzing naar onze overconsumptie kunnen zien. Daarmee ga je echter voorbij aan de humor en het ambachtelijke plezier dat Jenkins in haar duizenden verschillende broden, koekjes, taarten en ijsjes stopt. Ze hoopt vooral dat haar publiek plezier beleeft aan wat ze heeft bedacht. Haar typisch Engelse, woordspelige gevoel voor humor wijst daarbij de weg. Zo wordt ‘onze’ appeltaart bij haar een Apple Tart (een del dus), een sexy wezentje met felrode lippen, jarretels en stilettohakken, terwijl haar eigen teckel model stond voor de worst op Sausage & Stamppot. Verder ging ze los op typisch Hollandse gerechten als de zuinig belegde boterham met kaas en twee bedrieglijk echte haringen, compleet met zuur en vlaggetje.

Kate Jenkins, ‘French Sardines’, foto: Jet van der Sluis

Vrolijke stroopwafels
In de uitstalling van Kate’s Bakery liggen niet alleen verbluffend realistische kaneelbroodjes, macarons en allerlei soorten taart, maar ook stokbroden met een alpinopetje en bozig kijkende Cross-ants. De vrolijke stroopwafels en speculaasjes maakte ze overigens speciaal voor ons land. Het plezier dat ze heeft in dit soort ‘personificaties’ van alledaags voedsel, zie je ook terug in de reeks ‘portretten’ van beroemde ijsjes. Het overbekende Raket-ijsje transformeert bij haar tot Elton Rocket Man John, inclusief hysterisch brilmontuur, en de klassieke Cornetto verwordt tot een Corknitto, voorzien van ragfijne breinaaldjes waarmee het ijsje zichzelf breit.
Met haar humoristische en gedetailleerde weergave van al die soorten brood, patisserie en ijsbereidingen vraagt ze niet alleen aandacht voor haar eigen fabuleuze techniek, maar laat ze ook zien met hoeveel liefde en vakmanschap ons ‘gewone’ voedsel bereid wordt. In die – ogenschijnlijk terloopse – boodschap schuilt de kunst.

Zaaloverzicht ‘Café Kate’ in Museum Rijswijk, foto: Bas Czerwinski