13 december 2022

In de documentaire Kruisbestuiving leidt kunsthandelaar Frans Leidelmeijer (Bandoeng, 1942) je rond langs gebouwen en bruggen in Amsterdam, waarbij hij vol trots wijst op Indonesische elementen in de architectuur. Volgens hem past deze kruisbestuiving van stijlen helemaal bij zijn eigen bi-culturele identiteit. Deze charmante en persoonlijke benadering past ook bij Museum Het Schip en deze zorgvuldig samengestelde tentoonstelling met een kritische, maar niet overheersende noot over de negatieve gevolgen van het koloniale verleden.

Aan de hand van objecten zoals een klok en een waaier is te zien hoe de vorm van de bekende toren op het museumgebouw is afgeleid van het lotusblad, een belangrijk symbool in de Indonesische cultuur. Ook wordt het recent gerestaureerde en aan het IJ teruggeplaatste kantoor van rederij Koppe vergeleken met een traditioneel Noord-Sumatraans woonhuis met puntige hoeken op het dak, waarvan een schaalmodel te zien is.

Gebouw Rederij Koppe of Naco-huisje door Guillaume La Croix, 1919, foto: Gert-Jan Lobbes

De complexe baksteenpatronen waar de architecten van de Amsterdamse School om bekendstaan, zien we terug in het verfijnde Indonesische ambacht van gevlochten manden, maar ook in gebouwen van bamboe. De informatieve tentoonstelling wordt ondersteund door fraaie houtsneden van Chris Lebeau en een tegeltableau van Jan Toorop. Wie Het Schip bezoekt, zal voor altijd met andere ogen naar de iconische gebouwen kijken die Amsterdam rijk is.