26 maart 2024

Waar een schort doorgaans een praktische functie heeft, haalt kunstenaar en modeontwerper Lisa Konno (1992) het schort juist helemaal uit elkaar. In ‘The Porcelain Body’, Konno’s eerste museale solotentoonstelling, wordt het schort een kunstwerk. Konno’s variaties op het schort bestaan uit losse onderdelen, in zachte stoffen en pastelkleuren, die uitnodigend zijn om aan te raken. Opengevouwen hangen ze aan de muur of liggen ze op tafel. Ze zijn gedecoreerd met oudhollandse kanten kapjes, porseleinen knopen en netpanty’s, waarmee Konno speelt met het stereotype van de huisvrouw.
In haar tentoonstelling creëert de Japans-Nederlandse Konno een harmonieuze en speelse wereld, waarin ze ook kritisch is op vrouwelijke schoonheidsidealen en stereotypes. Dit doet ze door te refereren naar verschillende tradities en symbolen uit de Nederlandse en Japanse cultuur. Naast een serie schorten is een drietal porseleinen maskers te zien, geïnspireerd op traditionele Japanse maskers die gebruikt worden tijdens festivals en symbool staan voor ‘de goede vrouw’.
Konno heeft deze maskers omringd met moderne objecten als wimperkrullers, spiegeltjes en modieuze oordopjes. Door traditionele en hedendaagse objecten te combineren laat Konno zien hoe de obsessie met schoonheid van alle tijden is. De volmaaktheid en gladheid van het porselein dient als een treffende vergelijking met het ‘perfecte’ gezicht waar tegenwoordig naar gestreefd wordt. In een video worden Konno’s creaties daadwerkelijk gedragen en gebruikt en komen zo tot leven. Ook een andere video over Konno’s Japanse vader en zijn migratieverhaal is zeker de moeite waard, waarin hij in een roze kostuum door Amsterdam loopt en dansend geniet van een oer-Hollands kroketje in de Febo.

Zaaloverzicht, foto: Eddy Wenting
Zaaloverzicht, foto: Eddy Wenting